JäPS-TuPy 10.6.2012

Frontit maalin frontilla!

Järvenpää 10.6.2012

JäPS-TuPy 1-1(0-0)

Keväällä JäPSiltä tuli takkiin kotona 1-3, mutta jo silloin nähtiin, että olemme vastustajan kanssa tasavahvoja. Kevään ottelussa emme käyttäneet maalipaikkoja ja puolustimme erikoistilanteet huonosti ja sen päälle yksi vastustajan maaleista oli paitsio. Ensimmäisestä kohtaamisesta opimme vastustajan erikoistilanne pelaamisen sekä pelinavaamisen strategian.

Mukautimme oman pelimme vastustajan pelitavan mukaan ja uskoin, että ottelusta tulee tasainen ja voitto on lähempänä kuin tappio.

Oli mukava huomata, että JäPS oli panostanut ottelutapahtumaan: tienvarsikylteillä mainostettiin ottelua, oli pallotytöt ja kuulutukset kohdallaan. Yleisöäkin oli hyvin paikalla.

1. Puoliaika

Oma peli lähti haparoiden liikkeelle. Suurin syy taisi olla mv-tarkkailijan katsomossa olo. Maalivahdin avaaminen ja vastaantulot aiheuttivat ylimääräistä jännitystä eikä normaalia pelinavaamista saatu toimimaan. Onneksi pelaajat ovat tottuneet lyhyisiin avauksiin ja eivät mene paniikkiin, vaikka joutuvatkin keskelle prässiä. Palloa uskalletaan pitää. Kun alun sähläilystä päästiin yli, niin peli alkoi aaltoilla päädystä päätyyn. Tällä kertaa saimme myös hyökkäys suuntaan rakennettua sovitusti tilanteita. Muutaman kerran jopa pelasimme hidastettuja hyökkäyksiä ja painopisteen vaihdot toimivat. Koska kumpikaan joukkue ei pystynyt selvään pallonhallinta peliin niin kaksinkamppailuja oli tavannomaista enemmän. Totta kai silloin pitää kentällä olla sellaiset pelaajat, jotka voittavat ne. Kaksi vaihtoa ekalla jaksolla tähtäsivät juuri tähän. Vaihtojen myötä pystyimme voittamaan tilanteet ja saimme useita läheltäpiti-tilanteita. Puoliajan loppu puolella toimitimme pallon rankkarialueelle Jutalle jolta vedettiin takaapäin jalat alta. Tuomari kuitenkin levitteli käsiä kuin tuulimylly. Tilanne oli harvinaisen selvä pilkku. Muutenkin vaparit kääntyivät vastustajalle vaikka useat tilanteet olivat normaaleja kaksinkamppailuja. Yleensä kun meille olisi pitänyt vieheltää selvä vapari niin tuomari nosti pillin suuhun ja hengitti sisäänpäin?! Noh toisella puoliajalla linja tasoittui.  Pari kertaa saimme hyvän laukauksen suoraan laidasta tulleeseen syöttöön. Pallo viuhui muutaman sentin ohi etutolpan.

Tärkein asia mikä piti ottaa huomioon oli Frontin siskot erikoistilanteissa. Tauolle mentiin 0-0 lukemissa.

2. Puoliaika

Jo ensimmäisen puoliajan aikana jouduin lähinnä pohtimaan miten teemme vaihdot niin, ettemme riko puolustuspeliämme. Mukana oli viisi vaihtopelaajaa ja kun peli oli äärimmäisen tasainen niin  mitään heikennystä kokoonpanoon ei ollut järkevää tehdä. Kuuden alemman kenttäpelaajan vaihtaminen olisi ollut aika suuri riski, jota ei voinut tehdä, niinpä vaihdot tehtiin hyökkääjien kesken. Koko toinen puoliaika oli aikamoista asemasotaa ja kaksinkamppailu pelaamista. Pysyimme hyvin mukana emmekä tehneet puolustuspäässä virheitä. Maalivahtikin oli karistanut hermoilun ja se toi turvaa myös puolustajan alaspäin pelaamiseen. Teimme pienen muutoksen hyökkäyksessä ja se avoi laitapakille mahdollisuuden osallistua hyökkäyksiin. Emilia toimitti hyviä palloja maalin eteen, mutta jatkajaa ei vaan löytynyt. Kerran pallo saatiin maaliin, mutta se hylättiin paitsiona. Aika täpärä tilanne. Jutan tultua laitaan aloimme saada myös vasemmalta puolelta nousuja. Jutta kuljetti muutaman kerran pallon päätyyn tavoitteena saada ainakin erikoistilanteita ja niin myös tapahtui. Periksiantamaton kaksinkamppailu voitto johti rankkarirajan kulmasta vapariin. Maalin etualue oli täysin vapaa ja siihen olisi tarvittu ryntäävä pelaaja niin varmasti palloolisi ollut maalissa. Tällä kertaa siihen ehti puolustaja jonka purkupallo tuli suoraan takasin vaparia antaneelle Sinille joka laukoi hallitun sivuyläkierteisen pallon maalivahdin yli maaliin! Ansaittu johto kun ottelua oli pelattu 67 minuuttia. Ottelu ei kuitenkaan vielä ollut ohi joten  edessä oli tuskaiset 15 minuuttia. Voitto siinsi silmissä, mutta pää piti pitää kylmänä. Vastustaja aloittikin takaa-ajon joka tuotti lisää painetta varsinkin heidän oikealle laidalle. Puolustajat estivät keskitykset ja voittivat useimmat tilanteet, mutta osa tilanteista päättyi kulmapotkuihin, josta kuten arvata saattaa tavoiteltiin tuttua kaksikkoa. Pystyimme pitämään Frontit maalin frontilla, mutta yhden kulman jälkitilannetta emme saaneet purettua vaan pallo pomppi kohti maalia. Toppari reagoi vaistomaisesti ja kauhoi pallon maaliviivalta, seurauksena suora punainen sekä rankkari. Näin käy silloin tällöin kun pelaaja on asennoitunut puolustamaan maalia kaikin keinoin. Roosa oli hyvin mukana rankkarissa mutta kuitenkin pallo maaliin ja tasoitus kun ottelua oli pelattu 73 min. Joukkue reagoi kuitenkin erinomaisesti puolustuspään uudelleen organisointiin ja pystyimme tasapainoisesti puolustamaan ja luomaan paikkoja myös itse. Alivoimallakin Reetta pääsi muutaman kerran laukomaan vain muutaman sentin ohi takakulman ja takaylänurkan. Lopulta tuomari vihelsi pilliinsä ja ottelu päättyi varsin oikeutetusti tasan 1-1.

Tasainen vääntö, jossa ei periksi annettu.

Maalit

67' Sini Laaksonen 0-1

73' Jenna Front rp 1-1

Ottelun parhaiksi valittiin järjestävän seuran toimesta