VJS-TuPy 20.5.2012

ISS Stadion 20.5.2012

VJS-TuPy 5-0(2-0)

Lähtökohdat ottelulle eivät olleet helpot. Naisten joukkueen B-junnut eivät olleet käytettävissä tässä ottelussa ja nuoremmista ei apuja saatu. Vuosi sitten -96 ikäluokka jo tarjosi puolisen tusinaa pelaajia Bn käyttöön, mutta missä nyt on nuorempien tuki? Zero! VJSn materiaali on täysin ylivoimainen meidän rosteriin verrattuna. Varsinkin kun Heikku ja Asta ovat poissa.

Vaikka emme ole pelanneet B-junnuissa VJSää vastaan niin pelaajat ovat tulleet tutuiksi Alue-ja maajoukkueista. Heidän vahvuudet tiedettiin ja mietimme muutammeko pelaajien pelipaikkoja, jotta saamme paremman puolustusryhmityksen. Emme kuitenkaan lähteneet taktikoimaan vaan pyrimme rakentamaan kentällisen niin, että meillekin tulisi mahdollisuuksia maalintekoon.

BSM sarjassa tulee heti ongelmia, jos yksikin pelaaja häviää oman osuutensa. Taktisesti laiturit eivät pysyneet sovitussa, vaan pelasivat itsensä ulos ja siitä seurasi jatkuvasti 2 vs. 1 tilanteet molemmilla laidoilla. Vasta kun taululla oli 2-0 niin ryhmitys oli sellainen, että voitiin kuvitella, ettei taululle lyödä ihan 10-0 lukemia.

TPS ottelussa ongelmia tuotti keskikentän ryhmitys ja halusimme pelata sen osuuden paremmin. Tällä kertaa se ei tuottanut ongelmia vaan laidat. Ja sekin oli ennakkoon tiedossa. Vastustaja teki paikoista maalit ja me saimme yhden varman maalipaikan, mutta siitäkin lauoimme tolppaa hipoen ohi. Puoliajalle menimme kaksi maali tappiolla.

Pelaajat halusivat pelata toisen puoliajan kahdella pohjalla. Aika luonnollinen ratkaisu, vaikka seuraus oli tietenkin se, ettemme saaneet paljon vastahyökkäyksiä. Puolustuspeli toimi paremmin ja vaikutti, että vastustajalle riittää kahden maalin voitto. Me lähinnä odotimme vastustajan vaihtoja. Kun ottelua oli jäljellä noin 15 minuuttia, meille tarjoutui selvät mahdollisuudet iskeä.

Joukkueen sitoutuminen ei kuitenkaan ollut sitä luokkaa, että olisimme voineet yllättää vastustaja. Kun toinen puoli joukkuetta halusi voittaa niin toinen puoli oli luovutus fiiliksissä. Ei hirveän hyvä yhtälö. Rakensimme vastahyökkäys paikat, mutta väärät valinnat johtivat siihen, että vastakkaiselta laidalta vastustaja pääsi iskemään vielä kolmesti viimeisen neljän minuutin aikana!

Jos TPS ottelu oli tavallaan kulminaatiopiste niin nyt pitää tietää mitä kaudelta haluaa.