TuPy-VJS 31.7.2012

TuPy-VJS 0-2(0-1)

0-1 6 min Sanni Franssi

0-2 59 min Tiia Painilainen

Pitkästä aikaa pelaajatilanne oli hyvä. Kesälomat vietetty ja Laurakin pääsi kahden ottelun huilin jälkeen pelaamaan. Kun vielä naisten mukana harjoittelevat vakio kasvot ja nuoremmista nostetut olivat mukana niin saimme ihan hyvän ja tasapainoisen kokoonpanon. Edellisen ottelun hävisimme alun ja lopun maaleilla. Tälläkin kertaa otimme opiksi edellisestä ottelusta ja säädimme vähän peliämme, jotta vastustajan vahvimmat aseet otetaan pois.

Urheilupuiston yläkenttä on mukava paikka pelata koska siellä myös äänentoisto laitteistot käytössä. Heidi hoiti hienosti kuulutukset vaikka isäpappa vähän häiritsikin. :)

Oli erinomaista kuulla KERRANKIN Turussa joukkueen nimi kuulutettavan oikein.

1. Puoliaika

Ottelu lähti liikkeelle kuten viimeaikoina on tapana: palloa liikutetaan suhteellisen hyvin omalla puoliskolla, jopa pienellä riskillä. Sinänsä kunniakasta pelaamista. Kun naistenjoukkuekin on yrittänyt rakentaa peliä alhalta niin pyrkimys on vähän samanlaiseen pelaamiseen. Toki ylöspäin kolmanteen linjaan pelaaminen on aika harvinaista. Yhteispeli ja tilan löytäminen linjojen välistä ei tahdo aina onnistua. Ja kun pelataan kahdella pohjalla niin pallollisena jäädään vähän topparien jalkoihin, vaikka sekin asia on moneen kertaan käyty läpi mistä ne syötöt haetaan. Aika hyvin kuitenkin pystyimme palloa pitämään ja sopivan hitaasti pelasimme keskikentältä hyökkääjille. Onnistuimme hidastamaan pystysyötön ajoittamista. Muutaman kerran laitapakit ehtivät mukaan nousuihin. Ainiin. Siinä pallonpyörittelyn välissä sitten yksi taaksepäin pelattu syöttö tavoitti VJS pelaajan, joka tökkäsi pallon Roosan jalkojen välistä maaliin. Halpa maali jälleen kerran. Eikö tosiaankaan osata kommunikoida niin, että pallo palautetaan niin, ettei se mene suoraan kohti omaa maalia? Kun Roosa pystyy potkaisemaan pallon molemmilla jaloilla niin eikö taaksepäin annettu pallo voida suunnata reilusti ohi maalin, että vastaavilta ilmaisilta maaleilta säästytään? Harmi vaan, että heti ottelun alussa menee kovaa joukkuetta vastaan näin helppo maali. Saimme myös hyviä tilanteita aikaan, mutta ihan satavarmaa paikkaa emme saaneet järjestettyä. Meillä oli muutama kulma josta emme saaneet maalitilannetta aikaan. Vastaustajan kulmapotkut tuottivat omituisia vaikeuksia. Kuten puoliajalla sanoin. Miten voi olla mahdollista, ettei lyhyttä kulmaa osata pitää? Miten voi olla mahdollista, että kulmapotkuissa omat parhaat pääpelaajat eivät ole voittamassa palloja vastustajan parhaita pääpelaajia vastaan? Kyllä jo tässä vaiheessa pitää pelaajian itse osata nämä kommunikoida! Myös aivan liian usein pelaajia oli vapaana lähellä omaa maalia. Ja vielä vastustaja pääsi toistuvasti keskittämään meidän vasemmalta puolelta, vaikka oli sovittu kuka pitää Tiian nousut ja kenen piti olla pelaamassa häntä vastaan näissä tilanteissa?

2. Puoliaika

Puoliajalla teimme heti kaksi ja heti jakson alussa kolmannen vaihdon. Pelaajien sijoittumiset puolustuslinjassa eivät olleet kovin hyvät ja keskikentän liikkumisen yhteistyössäkin oli hapuilua niin ylöspäin pelaamisessa oli puutteita. Välillä laiturit keksivät vaihtaa paikkaa puolustajan kanssa, jota ei ole ennen tapahtunut eikä edes pidä. Viime aikojen tappiot ovat syöneet itseluottamusta hyökkäyspäässä ja vaikuttaa, että pelaajat liikkuvat hyökkäyskolmanneksella kuin varoisivat miinoja. Puoliajan puolen välin jälkeen meillä oli taas oiva tilaisuus nostaa prässiä ja iskeä vastustajan puolustuksen epävarmaan pallotteluun. Ja sitten toinen 'ainiin': puoliajalla taidettiin käydä läpi vastustajan lyhytkulma? Niinpä, ja he tekevät siitä toisen maalinsa yhdenkään meidän pelaajan estämättä? Jalkapallon ja jääkiekon ero on siinä että pelaajien pitää selviytyä kentällä yleensä keskenään. Kommunikoida ja tunnistaa tilanteita. Aikalisiä ei ole eikä välillä voi tulla vaihtoon saamaan ohjeita. Tänään meillä oli selviä puutteita kommunikoinnissa. Puoliajalla pelaajat tunnistivat mihin vastustaja pääsi pelaamaan.Tottakai tilaa tulee keskikentälle, jos laiturit peittävät syötöt laitapakeille mikä oli tarkoituskin. Tässä pelissä nimenomaan muutimme joukkueen puolustamista, jotta vahvat laitanousut saadaan pois. Tämä korosti keskikentän pohjapelaajien roolia ja vartiointia. Myös puolustuslinjan aktiivisuutta olisi tarvittu. Oli miten oli, pystyimme tasapäiseen pelaamisen läpi ottelun, vaikka teimme kuusi vaihtoa ja pelasimme varsin keskinkertaisen ottelun. Ysiseiskojen panos oli hyvä ja positiivinen yllätys. Myös Katin aktiivinen ja jopa energinen pelaaminen oli mieleen. Emmillä lipsahti pari kertaa pallo sivurajasta yli, mutta jälleen kerran, askel eteenpäin. Nyt Emilia haki kontaktin palloon pienellä kaarrejuoksulla, erilaisesta, paremmasta tulokulmasta. Tämä toki muuttaa vähän liikekuvamallia ja johti virheeseen kontaktissa. Tämä tarkoituksenmukaisempi tulokulma avaa seuraavissa otteluissa paremman mahdollisuuden hyökätä kohti vastustajan maalia.

Harmi, että kausi alkaa olemaan lopuillaan, vaikka me päästään vasta tähän sarjaan tutuksi. Tulokset yläloppusarjaan meneviä vastaa 1-2, 0-1, 1-1, 0-2 kertoo, että paljon ei tarvitse parantaa, jotta olisimme taistelleet tosissaan neljännestä sijasta.

Seuraavaksi tuleekin sitten HooGee ja samaan aikaan on naisten ottelu. Ei muuta kuin nostamaan nuorempia mukaan.