FC Honka-TuPy 2.6.2013

Emma puskee kivitalon kokoisten vastustajien välistä
Emma ja Pave
Mimmi ja Peppi

Otaniemen nurmi, Espoo

FC Honka-TuPy 4-0(1-0)

Kesäloma aloitettiin juhlallisesti ensimmäisellä nurmikenttä ottelulla Otaniemessä vastassa vahvasti kauden aloittanut FC Honka.

Ennakkokaavailuissa meille ei paljon mahdollisuuksia annettu. Meidän tavoite oli saada ehjä puolustuspeli ja säilyttää kontrolli pelissä. Mihinkään juoksukilpailuun ei ollut tarkoitus lähteä.

Ekajakso

Alusta lähtien oli selvää, että Honka pyrki pelaamaan palloja Nina Lindströmille oikeaan laitaan. Toki tiesimme, että hän on se vaarallisin maalitykki, jolle ei saa antaa tilaa. Ottelu eteni samalla kaavalla, että Honka yritti saada palloa Ninalle ja me sitten yritimme estää sen. Ja ne kerrat kun hän sai pallon niin otettiin kahdella pelaajalla hänet kiinni. Lähes poikkeuksetta avoimme vastakkaiselta puolelta samasta syystä. Kontrasti olikin valtava kun Milla sai pidettäväkseen liigaotteluitakin pelanneen Ninan. Milla paransi läpi ottelun otteitaan ja hoiti hienosti paikkansa.

Kaukaa katsoen kenttä näytti olevan hyvässä kunnossa, mutta lähempi tarkastelu paljasti, ettei se nyt ihan samettia ollut. Tarkoitus olikin jättää turhat kierrättämiset vähiin ja pelata mahdollisimman yksinkertaisesti pallot syvään vastustajan päätyyn. Odotimme, että vastustaja olisi lähtenyt kovalla temmolla ja pallorallilla pyrittämään meidät maan rakoon, mutta hyvin me pysyttiin pelissä mukana maltillisella pelillä ja pelisuunnitelmalla. Ensimmäinen maali syntyi 31. minuutilla  kun turhaa kopsautettiin vastustajaa jalkaan vaarattomassa tilanteessa noin 20 mertriä maalista. Siitä sitten kova vapari yläriman kautta maaliin. Vaikka Honka oli hallitsevampi osapuoli niin meillä oli omat paikkamme, joista saatiin erikoistilanteita. Lähemmäksi pääsi Emma, joka puski vähän ohi maalin. Sinnittelimme tauolle tilanteessa 1-0.

Teema ja pelisuunnitelma jatkui samana. Nina roikkui laidassa kiinni ja meidän puolustuslinja yritti säilyttää kontaktin ja etäisyyden sopivana jotta saadaan ristipallot katkottua. Tämä osa-alue paranikin meillä. Milla pystyi katkomaan ilmasta useita syöttöjä. Jo ekalla jaksolla huomasimme, että vastustajan topparit yhdessä pomppuisen kentän kanssa tarjoavat meille mahdollisuuden riistoihin joihin oli tarkoitus iskeä. Muutaman kerran pääsimmekin katkomaan syötön, mutta kärsimättömyys johti siihen, ettemme pystyneet hyödyntämään näitä paikkoja.

Emma haki hyvin palloja ja pääsi muutaman kerran haastamaan vastustajan puolustusta, mutta tällä kertaa ei päästy ihan varmoille paikoille. Toinen maali Hongalle syntyi vähän harmittavasti kun meillä oli hyvä hyökkäyksen poikanen, mutta suhrimme sen paitsioksi ja seuranneesta vaparista vastustaja avaa pitkän kohti vastaan tulevaa maalivahtiamme, epätasaisella kentällä pallo ottaa arvaamattoman pompun ja Roosa potkaisee ohi pallosta. Ja siitä sitten vastustaja sijoittaa tyhjiin. Ottelua pelattu 62 min. Maalin jälkeen olimme saada pelistä paremman otteen, mutta niin vain orastavat tilanteet menetettiin hätäilyyn ja vääriin syöttövalintoihin. Lopussa sitten avoimme enemmän peliämme ja lähdimme rohkeammin hyökkäämään saamatta kuitenkaan kulmia lukuunottamatta kovin vaarallisia paikkoja aikaan. Vastustaja sensijaan iski kahdesti viimeisen kuuden minuutin aikana paikoistaan.

Kokonaisuudessaan parempi esitys kuin PK ottelu. Pelirohkeutta on haasteelista ylläpitää kun jokaisesta virheestä rankaistaan kovalla kädellä(jalalla). Mielummin yritetään saada pallo vastustajan kenttäpuoliskolle ja siellä sitten löytää maalipaikat.

Tämän päiväinen kokoonpano toimi kuitenkin kohtuullisesti ja pelaajat hoitivat tehtävänsä hyvin. Mitään kvanttihyppyä ei voi odottaa, mutta pientä parannusta jokaisen suoritukseen on aina lupa odottaa. Muutamia hyviä hetkiä oli tänään jokaisella. Alinan laitapakin paikka alkaa toimimaan, Pepin kaksinkamppailut läpi ottelun auttaa koko joukkuetta ja Emmakin on välillä hyvässä vauhdissa. Puolustuslinja toimi hyvin. Essi pystyy jo suojaamaan paremmin palloa. Seuraavaksi vaan pitää päästä myös vastustajan ohi pallon kanssa.