HJK-TuPy 11.6.2013

11.6.2013 Käpylän nurmi 1

HJK-TuPy 8-1(4-0)

Tapahtumat

Menomatkalla Käpylään joukkue oli intoa ja näyttämisen halua täynnä. Maanantain treenit olivat lupauksia antavat. Muutenkin ohuesta kokoonpanosta jäivät pois Peppi ja Milla. Molemmat tietenkin tärkeitä pelaajia joukkueelle. Peppin ja Millan jäädessä kotiin matkaan otettiin Alma ja Roosa T jotka pääsivät ottamaan ensituntuman SM sarjaan.

Jo ennen ottelua sovittiin, että muutoksia tehdään, jos tarve vaatii.

Eka jakso

Ekan jakson saimme pelata myötätuuleen tämä olikin ensimmäinen kerta tällä kaudella kun oli realistista saada maalivahdin avaukset yli puolen kentän. Myötätuuli yhdessä hyökkääjien hyvän vireen olisi luullut auttavan meitä hyvään peliin. Ottelun alussa neljä ylintä pelaajaa saikin hyviä tilanteita aikaan. Jonkin tasoisia laukauksia ja Essin läpiajo oli lähellä päätyä todelliseen maalipaikkaan. Hyökkääjien osalta ottelu lähtikin erinomaisesti liikeelle. Varsinkin Essi oli vauhdikkaalla tuulella. Puolustuksessa sen sijaan kaikki meni alusta lähtien täsmälleen toiseen suuntaan. Millan puuttuminen vasemman pakin paikalta näkyi välittömästi. Siihen päälle maalivahdin omat seikkailut ja pelaaminen kaikessa vastoin sovittuja periaatteita. Jos sovitaan, että avataan pitkällä tai jos on ihan varma paikka niin lyhyellä ja silloinkin niiden pelaajien kautta, joilta voi odottaa pelinavaamista. Siihen päälle vielä, ettei voida yhtään auttaa puolustajaa palautuspalloissa niin mitä voi odottaa? Seuraus toinen toistaan koomisempia maaleja ja samalla syödään hyökkääjien peli-ilo ja puolustajien luottamus. Jo parinkymmenen minuutin jälkeen piti reagoida vaihtamalla Venla kentälle. Tavoite saada pallo lentämään nopeasti hyökkäysalueelle. Kun sekään ei tukkinut vasenta laitaa niin piti tiputtaa laituri puolustajaksi. Vieläkään ei uskottu, että pelataan pallo hyökkääjille mahdolisimman nopeasti. Seuraus pari maalia lisää omiin ja kaikki vastapeli pois.

Toka jakso

Puoliajalla piti tehdä selväksi, että tehdään asiat helpomman kautta, mutta olimme jo menettäneet myötätuulen joten eipä niitä pitkiä avauksia enää vastatuulen vedellä. Olimme menettäneet sen edun, jonka luonto soi ainoan kerran tällä kaudella. Edelleenkin paine oli meidän vasemmalla laidalla ja sitä yritettiin tukkia Paven ja Emman toimesta. Vielä olisi tarvittu kk pohjapelaaja mukaan tukemaan. Toisella jaksolla olimmekin siinä tilanteessa, että kaikki joukkueen heikkoudet tulivat esiin. Pelinavaaminen, ykköspallot, kakkospallot jne. Ja vielä kerran, jos ekalla jaksolla olisimme uskoneet, että ainakin alkuun pallot heti syvään vastustajan päätyyn ja pakotetaan vastustaja vetäytymään ja sen jälkeen mahdollisuus avata rauhassa lyhyellä. Mutta kun ei niin ei. Seuraus: avaus keskikentälle, hävitään ykköspallo, linja ei ole valppaana ja vastahyökkäys. Ja kun viime kauden paras pääpelaaja edelleenkin poissa kentältä eikä korvaajaa ole niin... niin kun olisi edes se yksi, joka voittaa ykköspallot.

Eikä tietenkään pitkäavaus ole mikään itsetarkoitus vaan keino purkaa vastustan prässi ja tehdä mahdolliseksi myös pelin avaaminen lyhyellä. Pelinavaamisessa on selvä logiikka ja siinä me joudumme ottamaan huomioon sen tosiasian, ettei meillä ole tällä hetkellä riittävästi sellaisia pelaajia, joilla on riittävä kokemus pallonhallinta pelistä. Käpylän nurmikaan ei helpottanut asiaa. Varsinkin ekalla jaksolla meidän kentäpuoliskolla oli turha lähteä kierrättämään koska kenttä oli niin epätasainen. Myös palautuspalloissa olisi pitänyt ymmärtää ettei odoteta palloa sellaisella linjalla jossa on pahimmat montut. Mutta omakin ajatteleminen on sallittua.

Okey positiivista oli ottelun alun hyökkääjien pelaaminen ja lopussa sitten ensikertalaiset pääsivät näyttämään kykynsä ja yllättävänkin hyvin onnistuivat. Alina niitä harvoja, joka sentään yritti pelata kuten oli sovittu. Ja sitten ottelun loppupuolelta näyte miten oli tarkoitus pelata. Malliesimerkki: Käännä peli painottomalle puolelle, hyödynnä tila ja aja syvään. Pyri saamaan ainakin kulma. Seuraus: Kulma ja maali. Ottelun komein sellainen. Siinä tilanteessa teimme kaiken kuten oli sovittu ja pelasimme omilla vahvuuksillamme. Kyllä se vaan niin on, että jos pelisuunnitelmaa ei noudateta niin lopputuloksen voi lukea tulostaululta.