TuPy-Ilves 11.5.2013

Uudet verkkarit
Erikoistilanteita riitti
Pepin iloitsee upeasta maalistaan
Eteenpäin on menty. Lopussa saatiin kulma.

Yläkenttä 11.5.2013

TuPy-Ilves 4-9(1-4)

Otteluennakko

Aika tarkkaan tiedettiin, mitä on odotettavissa. Kovia laukauksia keskikentältä. Ja jotta valmistautuminen otteluun olisi varmasti haastava niin molemmat maalivahdit päättivät loukkaantua samana päivänä ja ovat ainakin Ilves ottelun poissa. Onneksi sentään saimme Nicen kakkosmaalivahdin Siirin maaliin, ettei tarvinnut laittaa kenttäpelaajaa maaliin.

Ekajakso

Ottelu pelattiin ihanteellisessa kevät säässä. Lämpöä taisi olla lähemmäs kaksikymmentä astetta ja se kyllä vähän näytti hyydyttävän pelaajia.

Ottelu lähti meidän osalta hyvin käyntiin. Hallitsimme peliä ja loimme kaksi hyvää maalipaikkaa ja niiden lisäksi lukuisia kulmapotkuja, mutta Ilves iski vastaan ja teki ensimmäisestä tilanteesta maalin kun 16 minuuttia oli pelattu. Maalin jälkeen peli tasaantui eikä kumpaankaan päähän saatu mitään kovin vaarallista aikaan kunnes sitten puolentunnin kohdalla Ilves iski taas kaukaa. Siinä hetki riiputettiin päätä ja uutta tsemppiä hakemaan. Orastavista tilanteista saimme edelleenkin kulmia ja olisko ollut 3 tai 4 kulma putkeen tuotti tulosta ja kavensimme Emman toimesta 38 minuutilla. Ekalla jaksolla kirjattiin lähes 10 kulmapotkua meille vastustajalla taisi olla yksi. Kavennus aivan puoliajan lopulla oli hyvä, mutta oma maali olisi pitänyt pystyä pitämään koskemattomana puoliajan viimeiset kaksi minuuttia. Kaksi maalia omiin olivat ikävä päätös kun kolmas maali oli ilmiselvä paitsio ja toinen sitten lisäajalla. Varsinkin paitsiomaali söi puolustuslinjan moraalia kun linja toimi oikein ja sitten tuomari ei ole ajan tasalla.

Toinenjakso

Toiselle jaksolle lähdettiin ihan samoilla ohjeilla, että peitetään laukaukset keskikentällä ja pyritään pelaamaan aktiivisesti korkeammalla linjalla. Puoliaika alkoikin loistavasti kun ensin Emman peräänantamattomuus toi kulmapotkun ja siitä runnottiin kavennus ja minuutti maalin jälkeen Essi pääsi puolittain laidalta läpi ja nosti hallitusti ohi maalivahdin. Olimme jo maalin päässä. Vielä oli loisto paikka tasoittaa ottelu, mutta avopaikasta suhrittiin ohi. Heti kolmanneen maalin jälkeen flunssaa poteneen Paven voimat loppuivat ja piti tehdä vaihto.

Vaihto heikensi olennaisesti meidän oikeanlaidan puolustamista ja johti 1 v 1 tilanteisiin puolustuksessa, josta sitten vastustaja pääsi läpi. Kun laitapakki ei saanut riittävästi tukea niin tilanteita alkoi tulla tiiviiseen tahtiin. Syöttöjä takaviistoon mitä ei seurattu, huonoja purkupalloja niistä sitten vastustaja kuittasi puhtailla potkuilla maaleja. Yksi toki selvästä paitsio tilanteesta maaliviivalta. Siiri ei juurikaan voinut laukauksille mitään. Ehkä, kuten Siiri itsekkin arvioi, kaksi olisi ollut otettavissa kiinni. Pelituntumaa Siirillä ei juurikaan ole joten hyvää nämät ottelut hänelle tekevät.

Yksi ilon hetki tarjottiin vielä meillekin kun vastustajan laukaisutaidosta mallia ottanut Peppi ajoi boksiin harhautti puolustajan ja laukoi komeasti takayläkulmaan. Yleensä pisteitä tulee kun saadaan neljä maalia aikaan, mutta tällä kertaa pisteet matkasivat Nääsvilleen.

Meidän neljästä ylimmästä pelaajasta kolme teki maalin, joten se oli hyvää kuten myös kaksi erikoistilanne maalia. Vaikka tiedettiin ettei vastustajaa saa päästää laukomaan kaukaa niin niin vaan suurin osa maaleista kovilla laukauksilla rankkarialueen ulkopuolelta. Puolustuslinja toimi alaspäin hyvin, mutta laiskasti ylöspäin. Tänään meidän puolustuspelaaminen oli varjo VJS ottelusta, mutta toisaalta maalipaikkoja saatiin ennätyksellisesti aikaan.

Maalit tehdään laukomalla ja tässä ottelussa suurin ero oli nimenomaan laukaisutaito. Siihen ainoa lääke on harjoittelu. Vielä 2.5 kk sitten syöttöpeli vei kaiken huomion. Sitä onkin treenattu ja pelaamisen taso on noussut kohtuulliselle tasolle. Pallonhallinta treenit pienellä kentällä on ollut avain siihen että syöttöjen  laatu on parantunut, mutta tämä on ollut vähän fysiikkapuolelta pois. Fysiikkapuoli ei kuitenkaan pitkällä tähtäimelle auta, jos taitovajetta ei saada kurottua umpeen. Viimeiset kolme viikkoa on panostettu 1 v 1 ja se alkaa pikku hiljaa näkyä. Hyökkääjät pystyvät jo haastamaan puolustajia.

Tuomarilla ei ollut ilmeisestikään ihan paras päivänsä. Ymmärtääkseni kummankaan joukkueen valmentajat eivät protestoineet tai muutenkaan arvostelleet tuomarointia ja silti Ilves valmentaja uhattiin heittää katsomoon ja vähän saman suuntaista oli aistittavissa meidänkin suuntaan. Yhdestä paitsiosta purnaaminen ei nyt vallantavatonta ole futis kentällä ja jos oma pelaaja loukkaantuu niin yleensä valmentajat niissä myötäelää. Muutenkin oli poikkeuksellista, ettei vastustajan valmentaja kalastellut reiluista kaksinkamppailuista vaparia tms. yleensä on enemmän sääntö kuin poikkeus pilata rehdit kaksinkamppailut huutamalla vaparia. Toki tänään teimme yhden sellaisen rikkeen jota en pelaajalta hyväksy: Jos olet myöhässä niin älä riko.

Meidän ottelun jälkeen oli TB2Dn peli jossa Pyrkivä joutui pelaamaan kolmen pelaajan alivoimalla monien yhteensattumien summana. Meidän pelaajat olisivat halunneet välttämättä pelata tuossa ottelussa auttaakseen kakkosen pelaajia. Tämä kertoo, että pelaajien arvomaailma on kunnossa. Ja vielä kun Pyrkivän seuraava maju-pelaaja on ensimmäinen vapaaehtoinen, se nostaa pelaajan arvostuksen korkealle.

Ja kuten joku pätevämpi valmentaja jo on huomannut, että osalla meidän pelaajista kunto ei ole ihan majutasoa. Näin se varmasti onkin. Yo-Yo testejä varten emme ole treenanneet. Ne pelaajat, jotka treeneissä käyvät eivätkä ole olleet loukkaantumisten tai muiden syiden takia poissa, kyllä jaksavat pelata.

Saa nähdä rikkoutuuko tuhannen kävijän raja jo tänään vai pitääkö odottaa seuraavaan otteluun.